No Result
View All Result
Легендарний Київ
  • Головна
  • Київ
  • Київщіна
  • Економіка
  • Дім
  • Здоров’я
  • Бізнес
  • Авто
  • КУЛЬТУРА
    • ПРИВІТАННЯ
    • ПОБАЖАННЯ
    • КАЛЕНДАРНІ СВЯТА
    • СЦЕНАРІЇ
    • ОБРЯДОВІ ПІСНІ
    • ТОСТИ
    • Що подарувати?
Легендарний Київ
  • Головна
  • Київ
  • Київщіна
  • Економіка
  • Дім
  • Здоров’я
  • Бізнес
  • Авто
  • КУЛЬТУРА
    • ПРИВІТАННЯ
    • ПОБАЖАННЯ
    • КАЛЕНДАРНІ СВЯТА
    • СЦЕНАРІЇ
    • ОБРЯДОВІ ПІСНІ
    • ТОСТИ
    • Що подарувати?
No Result
View All Result
Легендарний Київ
No Result
View All Result
Головна КИЇВ СЬОГОДНІ

Транспорт Києва 100 років тому – Дізнайтеся про перший київський дирижабль і диліжанси | ПРО ГОЛОВНЕ

Infoman1 опублікував Infoman1
27.03.2025
in КИЇВ СЬОГОДНІ
171 1
320
SHARES
2.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Чи ви знали, що понад 100 років тому в небі над Києвом літав дирижабль, який регулярно перевозив містян на Труханів острів і до Вишгорода? А до Житомира можна було дістатися за якихось 7 годин на автомобілі-диліжансі?

Розповідаємо про київський транспорт, яким переміщалися містяни більше 100 років тому.

Перші київські “маршрутки”-диліжанси

Диліжанс Київ-Житомир. Перша київська “маршрутка”

Фото карети, зарядженої кіньми з багажем на даху та з табличкою “Київ-Житомир” свого часу викликало жваве обговорення у соцмережах.

Про оригінальні “маршрутки” минулого не жартував лише лінивий. Водночас цей фотофакт змусив задатися питанням: а справді, яким чином люди у минулому, далекому й не дуже, діставалися найближчого губернського міста?

Перш за все, за допомогою диліжансів.

Слово “диліжанс” має французьке походження, походить від виразу “carrosse de diligence” означає “спритний екіпаж”.

У 1835 році на Подолі було засновано “Контору начального заведения дилижансов и транспортов”. З цього моменту цей вид транспортного сполучення курсував з Києва до Житомира, а також до Москви й Петербургу.

Трохи раніше, у 1827 році, було організовано поштово-диліжансне сполучення Київ-Житомир-Радзивилів до тодішнього кордону з Австро-Угорщиною.

Диліжанс Фельденкрайза

Людину, яка організувала міжміське сполучення і поставила його у безпосередньому значенні на колеса, звали Перец-Хаїм Фельденкрайз. Підприємець тримав контору кінних диліжансів, яка розміщувалася у центрі Житомира.

Карета з брендовим написом по борту “Фельденкрайзъ” представляла великий екіпаж на високих колесах. Спереду сидів кучер з довгим батогом, який підганяв трійки, які тягли громіздкий екіпаж.

Диліжанси Фельденкрайза були розраховані на двадцять осіб (приблизно, як теперішні “маршрутки”) і пересувалися аж до середини 1920-х років. Пасажири обирали собі місця у першому, другому, або третьому класі, які були вказані на дверях.

Перший клас розташовувався у закритій передній частині кабіни, це було найдорожче місце та мало переваги за рахунок м’якого салону, іноді – шкіряних диванів. Другий – у другій частині кабіни з лавками вздовж бортів, як у вагоні метро. Тут з плюсів – вікна або порожні рами.

Третій клас – місця на підвісних кріслах позаду диліжанса, просто неба, як їх називали – “на зап’ятках”. Залізні сидіння позаду навіть не мали підпірок для ніг. Пасажири мали триматися за залізні ручки, аби на фініші подорожі дістатися місця призначення.

У диліжансі можна було лише сидіти у тисняві, тому іноді їх жартівливо називали “нележанс”. Зазвичай у карету запрягали четвірку коней. На даху, який мав назву “імперіал”, пакували багаж.

Диліжанс “Київ – Житомир”

Швидкість пересування диліжансів становила приблизно 9-10 км на годину. Поїздка з Києва до Житомира становила до двох діб, враховуючи перерви на ночівлю та відпочинок.

Відомий історик та києвознавець Дмитро Малаков пригадував: “Про швидкість пересування не йшлося, хоча на рівному місці та на спусках диліжанс котився все ж таки швидше, аніж селянський віз, або чумацька мажа, яку тягли “воли круторогі”.

Кінцевими та початковими маршрутами для диліжансів були поштові станції. У Києві маршрути відправлялися з Поштової площі.

Поштовий будинок на Поштовій площі

Малаков згадує: “Із поштово-пасажирським диліжансом їхав поштар у форменому вбранні та з сигнальним латунним ріжком. На кожній поштовій станції він здавав взяту з пункту відправлення та адресовану сюди кореспонденцію й забирав ту, що мала рухатись далі за ходом диліжанса. Пошта діяла бездоганно”.

З Поштової площі диліжанси рухалися по Набережному шосе через Ланцюговий міст і відправлялися до Чернігова. Шлях до Житомира пролягав з підйому Володимирським узвозом, потім проїжджали Хрещатик, виїжджали на Шосейний/Університетський (потім Бібіковський) бульвар і далі рухались у напрямку Святошина.

По трасі, яка звалася Києво-Брест-Литовським шосе, у 40-х роках 19 століття збудували нові муровані поштові станції.

Міські автомобілі-диліжанси

У 1879 році у Києві почали функціонувати міські рейси. Перша лінія поєднувала Контрактовий Дім з Бесарабською площею. А у 1896 році у Житомирі було прокладено вузькоколійну залізну дорогу, що конкретним чином вплинуло на бізнес диліжансних перевезень.

Вже у 1907 році у перевізників з’явилися конкуренти – автомобілі-диліжанси з відкритою кабіною водія та салоном як у другого класу кінного диліжанса. Головна перевага – швидкість: з Києва до Житомира тепер можна було дістатися не за декілька діб, а за “якихось” сім годин!

Автомобільний диліжанс виїжджав з Києва о 8 ранку і о 15-й прибував до губернського міста Житомир, та ще й сповіщав про це голосним звуком клаксону.

У 1920-ті роки диліжанси остаточно витіснили автомобілі та автобуси, перемістилася й станція відправлення: у 1937 році міжміський транспорт почав відправлятися зі Спаської, 12. Звідти автобуси вирушали раз на день до Брусилова, Бишева та Радомишля, і двічі на день – до Житомира, Коростишева та Ставища.

Дирижабль “Київ”

Дерижабль “Київ”

Дирижабль київського інженера Федора Андерса офіційно здійснив свій перший маршрут 9 жовтня 1911 року. Це був історичний політ, як підкреслювалося, перший у Російській імперії, .

Із саду Купецького зібрання (нині – Хрещатий парк) він пролетів над Подолом, нинішньою Оболонню до Вишгорода і повернувся на Куренівський цивільний аеродром. Стверджують, що дирижабль тримав висоту від 18 до 20 метрів.

Посібник Андерса про те, як власноруч збудувати аероплан

Газета “Киевлянинъ” так описувала цю визначну подію:

“Очам присутньої публіки відкрилося небачене вражаюче видовище. Великий, жовтий рибоподібний аеростат, що повільно летів над Подолом, здавався якимось фантастичним чудовиськом, казковою повітряною рибою, що випірнула з морських глибин і плавала над містом. Дивний рибоподібний апарат не летів, а саме плив у повітрі, й глухий тріск мотора скидався на невдоволене бурчання страховиська”.

Аеростат “Київ” розробив київський інженер німецького походження Федор Андерс. Він мав об’єм 890 кубічних метрів з встановленим мотором “Андарі” у 25 кінських сил з водяним охолодженням. За форматом це був дирижабль м’якої конструкції – літальний апарат без внутрішнього каркасу, з м’якою оболонкою, в яку закачували водень.

Мотор та оболонку до дирижабля Андерс придбав на кошти, які зібрало Київське товариство повітроплавання під час благодійного “авіабалу”.

Решту елементів конструкції з усіма деталями Андерс викреслив та зробив власноруч. Раніше, у 1910 році він написав та видав інструкцію “Як самому побудувати аероплан за один місяць без двигуна і вкластися у витрати в 385 рублів”.

6 серпня 1911 року дирижабль взяв участь у маневрах Київського військового округу. Тоді він здійснив успішний тренувальний політ над Подолом у напрямку Вишгорода. Військові дуже зацікавилися новим літальним апаратом, його демонстрували у показових польотах 1-го Київського авіаційного тижня.

З Майдану на Труханів острів на дирижаблі

З часом “Київ” став першим дирижаблем у світі, що перейшов на комерційні рейки. Він став для міста атракціоном рівня святкових феєрверків. Довжелезна срібна “сигара” була прив’язана на галявині в саду Купецького зібрання, там її за канати утримували солдати 7-ої повітроплавальної роти.

Традиційний маршрут пролягав з Думської площі (нині – Майдан Незалежності) на Труханів острів. Ціна за політ дирижаблем становила 50 копійок (на той час це ціна двох десятків яєць), для учнів – 27 копійок (приблизно кілограм борошна). Стверджують, що, для прикладу, у Франції за такі польоти брали по 100 франків з людини.

Федір Андрес, розробник дирижабля “Київ”

Узимку 1912 року Андерс модернізував апарат і встановив вдвічі потужніший німецький двигун, що дозволяло брати на борт додаткового четвертого пасажира. Загалом дирижабль “Київ” зробив близько 160 польотів та перевіз близько 200 пасажирів.

Востаннє аеростат “Київ” піднявся у повітря 29 серпня 1912 року і вирушив зі Спортивного поля на Лук’янівці (зараз – район вулиці Студентської) у напрямку Чернігова. Керував ним того дня старший син винахідника – Володимир Андерс.

Під час польоту у апарата несподівано стих двигун, і аеростат вітром понесло на Вишгород. На висоті півтора кілометри його носило кілька годин. Зрештою він приземлився у 120 км від Києва біля села Жукин на Чернігівщині.

При спробі полагодити аеростат він спалахнув та згорів вщент. На щастя, тоді ніхто не постраждав.

Марка “Укрпошти”, присвячена першому польоту дирижабля “Київ”.

У 2011 році “Укрпошта” вирішила увічнити винахід Андерса і випустила марку під назвою “100 років першого польоту дирижабля “Київ”. Коштувала вона 2 гривні 20 копійок.

Гідродирижабль “Київ-2”

Отримавши страховку, Федір Андерс взявся за розробку нової конструкції – гідродирижабля “Київ-2”. Розрахований на 12 осіб, він був здатен триматися на воді.

У 1913 році модель апарата навіть демонструвалася на торгово-промисловій виставці на Троїцькій площі у Києві, однак на реалізацію цього задуму не вистачило коштів.

Існує легенда, ніби Федір Андерс згодом здійснив поїздку до Німеччини, де протягом року працював на верфі у Фрідріхсхафені, яка належала графу Фердинанду фон Цепеліну, прославленому винахідникові та конструктору дирижаблів. Проте цей факт ніде документально не підтверджений.

Цікаво й те, що киянин Андерс, як вже сказано, був німецького походження, і по-батькові був Фердинандович.

Аеросані Сікорського

Авіаконструктор Ігор Сікорський та його винахід, аеросані

У 1910 році відомий київський авіаконструктор, тоді ще студент київського Політехнічного інституту, Ігор Сікорський почав роботу над цікавою машиною. Разом з іншим студентом “Політеху” Федором Билінкіним Сікорський працював в ангарі Київського аеродрому.

Зими, як відомо, на початку минулого століття були дуже сніжними, і навіть у теорії запланувати мінімальне виробництво таких саней для міста було цікавою ідеєю.

На раритетному фото 1910 року, зробленому у дворі будинку на вулиці Ярославів Вал, 15-б, де мешкав винахідник, Ігор Сікорський зафіксований поруч із сконструйованими ним аеросанями.

Фактично це були санки з кермом та гвинтом потужністю 15 кінських сил, які були розраховані на двох пасажирів. У виробництві були використані дерев’яна прямокутна рама для сидіння та жорстка трикутна рама для двигуна “Анзані” (від прізвища італійського винахідника двигунів) з тягучим пропелером. Машина розвивала швидкість до 70 верст за годину (верста дорівнює 1,06 км).

У лютому 1910 року на київському Іподромі випробували вже модифіковану версію саней з двигуном потужністю 25 кінських сил, яка могла перевозити чотирьох людей зі швидкістю 35 миль на годину.

А у 1912 році конструктор збудував аеросані з потужним авіаційним мотором. Їхнє керування здійснювалося за допомогою рульового управління передньою парою лиж. Лакований корпус виготовили з фанери, і машина могла перевозити п’ятеро людей разом з водієм. Припускають, що у якості двигуна використовували чотирьохциліндровий мотор “Астер” потужністю 40 кінських сил.

У січні 1913 року аеросані Сікорського взяли участь у конкурсі мотосаней у Царському Селі (неподалік тодішньої столиці імперії – Петербургу). Гонки відбувалися на засніженій льодовій поверхні. На дистанції 3 кілометри з місця винахід київського інженера приходив останнім, відстаючи від переможця на 1 хвилину 42 секунди. Але в дистанції на 1 кілометр демонстрував однакову з рештою учасників змагань швидкість – близько 60 км на годину.

Важливий нюанс полягав у тому, що, на відміну від двомісних учасників конкурсу, машина Сікорського була п’ятимісною. І лише вона повністю відповідала вимогам випробувань як машина, що здатна впевнено пересуватися будь-якими сніговими перешкодами з екіпажем на борту.

Винаходом киянина зацікавилися у Франції, де вітчизняному конструктору запропонували продовжити свої розробки, та Сікорський відмовився, адже авіація була для нього пріоритетом.

МАФія безсмертна: Якими були київські кіоски у минулому і що в них продавали Сергій Гулюк 13 січня 2025

Infoman1

Infoman1

Схожі новини

У Києві відкрили мозаїку, присвячену Георгію Ґонґадзе | ПРО ГОЛОВНЕ

У Києві відкрили мозаїку, присвячену Георгію Ґонґадзе | ПРО ГОЛОВНЕ

опублікував Infoman1
17.09.2025
0

16 вересня, у 25-ту річницю загибелі засновника “Української правди” Георгія Ґонґадзе, у Києві презентували мозаїку із зображенням Дон Кіхота, повідомляє...

У Дніпрі презентували перший панорамний екскурсійний трамвай  | ПРО ГОЛОВНЕ

У Дніпрі презентували перший панорамний екскурсійний трамвай | ПРО ГОЛОВНЕ

опублікував Infoman1
17.09.2025
0

У Дніпрі презентували перший в Україні панорамний трамвай для екскурсій. Про це повідомляє Дніпровська міська рада. Два сучасні вагони привезли...

Прокуратура вимагає прибрати незаконні ресторани та клуби з парків і берегів Києва | ПРО ГОЛОВНЕ

Прокуратура вимагає прибрати незаконні ресторани та клуби з парків і берегів Києва | ПРО ГОЛОВНЕ

опублікував Infoman1
17.09.2025
0

Київська міська прокуратура звернулася до місцевої влади з вимогою звільнити парки, території природно-заповідного фонду та узбережжя річок від незаконно зведених...

Житній ринок внесли до переліку обʼєктів культурної спадщини | ПРО ГОЛОВНЕ

Житній ринок внесли до переліку обʼєктів культурної спадщини | ПРО ГОЛОВНЕ

опублікував Infoman1
16.09.2025
0

Житній ринок внесли до переліку об’єктів культурної спадщини. Відтепер будівля перебуває під охороною держави та захищена від знесення, повідомляє Департамент...

ОСТАННІ НОВИНИ

Бучу відвідала делегація з Австрії

Бучу відвідала делегація з Австрії

22.12.2024
Представлений Volkswagen Lavida 2025 New Era — АВТО

Представлений Volkswagen Lavida 2025 New Era — АВТО

31.10.2024
Смертельна економія на Київщині: чому варто замовляти ліцензійні послуги обслуговування газових мереж

Смертельна економія на Київщині: чому варто замовляти ліцензійні послуги обслуговування газових мереж

14.11.2024
Представлений Skoda Enyaq RS Race — АВТО

Представлений Skoda Enyaq RS Race — АВТО

12.10.2024
Київщину відвідав перший джентльмен Данії та відомий кінорежисер Бо Тенгберг

Київщину відвідав перший джентльмен Данії та відомий кінорежисер Бо Тенгберг

04.03.2025
Рада ухвалила закон щодо працевлаштування людей з інвалідністю

Рада ухвалила закон щодо працевлаштування людей з інвалідністю

18.01.2025
Опалювальний сезон у Васильківській громаді розпочнеться з 1 листопада

Опалювальний сезон у Васильківській громаді розпочнеться з 1 листопада

21.10.2024
Вчені представили технологію, яка дозволяє заряджати електромобілі під час руху – Автоновини

Вчені представили технологію, яка дозволяє заряджати електромобілі під час руху – Автоновини

07.10.2024
Нардеп від Київщини виступив з провокативною заявою

Нардеп від Київщини виступив з провокативною заявою

10.10.2024
На Броварщині у ДТП загинули троє людей

На Броварщині у ДТП загинули троє людей

04.12.2024

ПРО НАШ ПРОЕКТ

"Легендарний Київ" – це онлайн-платформа, присвячена культурному життю столиці та Київської області. На порталі публікуються актуальні новини про події, що відбуваються в місті: концерти, театральні вистави, виставки, фестивалі та інші культурні заходи. Крім того, тут можна знайти інформацію про історичні місця Києва, а також рекомендації щодо цікавих локацій для відвідування. Окрім анонсів культурних подій, портал також регулярно висвітлює головні новини Києва, інформує про соціальні ініціативи та важливі зміни у житті міста, щоб кияни та гості завжди залишались в курсі актуальних подій.


Контент сайту розрахований для осіб 21+

КАТЕГОРІЇ НОВИН

  • Авто
  • Без категорії
  • Бізнес
  • Дім
  • Економіка
  • Здоров'я
  • КАЛЕНДАРНІ СВЯТА
  • КИЇВ СЬОГОДНІ
  • Київщіна
  • Новини Київа
  • ПОБАЖАННЯ
  • ПРИВІТАННЯ
  • ТОСТИ
  • Що подарувати?

НОВИНИ ЗА ТЕГАМИ

Air Force Army Congress Flashpoint Marine Corps Navy Off Duty Pentagon Special Forces Submarine Tesla ВПО Новини Ірпеня Новини Броварів Новини Білої Церкви Новини Макарова новини Фастова

ОСТАННІ НОВИНИ НА ПОРАТЛІ

  • Ціни на нафту знижуються через побоювання щодо економіки США |
  • На фасаді гімназії на Переяславщині з’явилися меморіальні дошки героям-випускникам
  • У Сквирській громаді загинув велосипедист: поліція встановлює обставини аварії
  • ФГ “Ельдорадо” на Київщині завдяки крапельному зрошенню отримало понад 50 т/га картоплі
  • З початку 2025 року в Київській області офіційно усиновлено 91 дитину
  • Про портал
  • Політика конфіденційності
  • Редакційна політика
  • Підтримка та реклама

© 2024 Спілка молодих журналістів Київа. | Реклама на сайті: ukraina.portal.24@gmail.com

No Result
View All Result
  • Головна
  • Київ
  • Київщіна
  • Економіка
  • Дім
  • Здоров’я
  • Бізнес
  • Авто
  • КУЛЬТУРА
    • ПРИВІТАННЯ
    • ПОБАЖАННЯ
    • КАЛЕНДАРНІ СВЯТА
    • СЦЕНАРІЇ
    • ОБРЯДОВІ ПІСНІ
    • ТОСТИ
    • Що подарувати?

© 2024 Спілка молодих журналістів Київа. | Реклама на сайті: ukraina.portal.24@gmail.com

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In