Розвиток технологій штучного інтелекту (ШІ) відкриває додаткові можливості в галузі вищої освіти, але створює нові загрози й виклики. Про це у своєму блозі на “Цензор.НЕТ” написав професор Навчально-наукового інституту міжнародних відносин КНУ імені Тараса Шевченка, доктор юридичних наук, заслужений юрист України Вадим Попко.
“Системи на основі ШІ здатні дослідити та проаналізувати прогрес студента, виявити слабкі й сильні сторони і з урахуванням цих факторів адаптувати навчальний матеріал під індивідуальні потреби. Таким чином, кожен студент матиме можливість навчатися у власному темпі”, – вважає він.
Попко привернув увагу до технологій на основі ШІ, які розширюють доступ до вищої освіти для категорій людей з особливими потребами.
“У цьому контексті ШІ, на основі якого розробляються адаптивні технології навчання, може відіграти ключову роль. Використовуючи можливості штучного інтелекту, ми спроможні створити більш інклюзивний світ і дати людям із певними вадами й порушеннями змогу покращити якість їхнього життя, покращити для них доступ до освіти”, – зазначає професор.
З іншого боку, застосування ШІ може бути виявом академічної недоброчесності, застеріг Попко. Він навів приклад із власної викладацької практики, коли студенти готували роботи за допомогою ШІ, їхні роботи відрізнялися шаблонними аргументами й містили велику кількість неточної інформації та помилок.
“ШІ вказав вигаданий номер судової справи та описав її суть, хоча такої справи взагалі не існувало, а студент, не замислюючись, послався на цю недостовірну судову практику. Цей випадок актуалізував питання про те, як саме студенти сприймають ШІ й наскільки вони розуміють ризики його використання”, – розказав викладач.
На думку Попка, надмірне використання технологій ШІ загрожує зменшенням комунікації між студентом і викладачем, що матиме негативний вплив на соціальні навички та зменшить здібності здобувачів освіти адаптуватися в соціумі. Він також підкреслив небезпеку поглиблення цифрового розриву між студентами, оскільки не всі мають рівний доступ до відповідних технологій.
“У контексті сучасних трендів ми повинні концентруватися на інтеграції платформ ШІ та традиційних моделей навчання. І тут багато чого буде залежати від позиції органів влади, зокрема від Міністерства освіти та науки України. Профільні галузеві вищі навчальні заклади повинні у своїх дослідженнях приділяти особливу увагу цьому явищу. Так ми зможемо досягнути ще одну ціль – системне вивчення ШІ інтелекту, його можливостей і ефективного використання”, – резюмував професор.