Минуло лише два місяці з моменту старту масштабної фармацевтичної реформи в Україні. Стало очевидним, що не всі її елементи працюють, як планували, ідеться у спецпроєкті “24 каналу”.
Скасування маркетингових договорів, яке мало б знизити ціни на ліки, насправді лише загальмувало розвиток фармринку і зробило багато аптек нерентабельними.
Зниження цін торкнулося лише переліку 100 найпопулярніших препаратів, тоді як один із найбільших вітчизняних виробників дістав можливість значно збільшити свої прибутки.
“Деякі виробники українські, на жаль, за період повномасштабного вторгнення більше ніж у два рази підняли ціни”, – підтверджує причину високих цін на ліки в аптеках Едем Адаманов, заступник міністра охорони здоров’я України (МОЗ).
Найважливіший висновок, якого дійшло Міністерство охорони здоров’я після аналізу ситуації, – це визнання важливості маркетингових послуг для ефективного функціонування фармацевтичного ринку. Зараз завдяки професіоналізму МОЗ формують новий підхід до регулювання маркетингових договорів, який має врахувати інтереси всіх гравців ринку, передусім споживачів.
Як показав досвід останніх місяців, скасування маркетингових договорів не привело до очікуваного зниження цін. Натомість це ускладнило роботу аптечних ритейлерів, зробивши аптеки нерентабельними.
Завдяки консолідованій роботі МОЗ, уряду й Офісу президента вдалося оперативно проаналізувати перші результати реформи й виявити її слабкі місця. Позитивним є те, що влада демонструє готовність до діалогу й коригування курсу реформ на основі реальних даних, а не теоретичних припущень. Завдяки запуску медичної реформи й обмеженню націнок дистриб’юторів і аптек на ринку буде скасовано максимальну ціну на лікарські засоби. Це один з основних механізмів, який дасть змогу ефективно контролювати цінову політику й забезпечити доступність ліків для українців.
За словами представників аптечного бізнесу, урегулювання питання маркетингових послуг дасть змогу відновити здорову конкуренцію на ринку, що в підсумку має привести до зниження цін на ліки. Особливо це стосується тих категорій препаратів, де є багато аналогів.
Очікують, що найближчим часом МОЗ презентує оновлений підхід до регулювання маркетингових договорів, який збереже прозорість ринку, але водночас дасть змогу аптекам працювати рентабельно й конкурувати між собою за клієнта. Більшість іноземних виробників можуть адаптувати свої цінові пропозиції до платоспроможності українського споживача, а відновлена конкуренція між аптеками стимулюватиме подальше зниження цін.
МОЗ визнає, що деякі кроки реформи потрібно змінити. Гравці ринку очікують на подальшу співпрацю, яка врахує потреби всіх учасників ринку – виробників, постачальників, аптек і особливо пацієнтів.